Børn & unge
BørneTelefonen - Hjælp til udsatte børn og unge i Danmark
Links
Børns Vilkår er en privat, humanitær og politisk uafhængig organisation, der arbejder for at styrke og forbedre børns udviklingsmuligheder, opvækst og vilkår i Danmark. Vi kæmper for, at intet barn i Danmark svigtes af de nærmeste voksne eller samfundet.
På BørneTelefonen har vores frivillige rådgivere tusindvis af samtaler med børn, der fortæller os om de voldsomme hemmeligheder, som de ikke tør eller kan tale med andre om. Det giver os en unik indsigt i børns tanker og problemer, som vi handler på. Vi sikrer, at alle børn har mindst én voksen, som lytter, og vi hjælper børnene med at få den støtte og omsorg, de savner og har brug for. Vi arbejder for, at alle landets børn skal have ret til en tryg barndom sammen med vores støtter og samarbejdspartnere. Vi tror på, at børn er det vigtigste, vi har – og på at Danmarks børn er vores fælles ansvar.
Hjertet i Børns Vilkårs arbejde er BørneTelefonen. Formålet med BørneTelefonen er at tilbyde børn en linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte og støtte, f.eks. når venskaberne slår gnister, når forældrenes skilsmisse gør ondt i maven, og når børnene udsættes for så grusomme svigt, at de næsten ikke kan få det sagt. Hver dag, året rundt sidder vores 500 frivillige klar til at rådgive børn i Danmark om deres store og små problemer. I dag holder rådgivningen åben mandag til søndag, året rundt, mellem kl. 11-02. Det er gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen, og opkaldet kan ikke spores på telefonregningen, fordi Børns Vilkår har fået tildelt det officielle europæiske ”helpline”-nummer 116 111. BørneTelefonen er således den officielt anerkendte rådgivningslinje for børn og unge i Danmark, der søger rådgivning om noget svært i deres liv.
Antallet af børn, som henvender sig til BørneTelefonen for hjælp, er kraftigt stigende, og alene i 2017 gennemførte Børns Vilkår mere end 50.000 rådgivninger af børn og unge på BørneTelefonens platforme. Men Børns Vilkår modtog samtidig mere end 100.000 henvendelser fra børn og unge i 2017, som vi ikke havde ressourcerne til at besvare.
Børns Vilkår arbejder derfor kontinuerligt på at optimere og udvikle ressourcerne på BørneTelefonen, så vi kan hjælpe så mange børn som overhovedet muligt og samtidig reducere antallet af ubesvarede henvendelser. Fokusområder i den henseende er udvidede åbningstider, flere frivillige og teknologisk opdatering af BørneTelefonens kanaler, så vi altid er tilstede på de platforme, hvor børn og unge er aktive.